8 стола, които промениха света

Следващите редове отличават създателите на едни от най-емблематичните столове в историята на интериорния дизайн, които са ярки примери на своето време и полагат основите за развитие на бъдещите модни тенденции.

Разбира се, когато стане въпрос за прочути архитекти, винаги се говори най-вече за сградите, които са сътворили. Обаче има една страна на тяхното творчество, която остава в сянката на прожекторите, а заслужава да й бъде обърнато нужното внимание. Повечето архитекти се изправят пред тази само на пръв поглед лесна задача, която крие известна доза предизвикателство, а именно проектирането на стол.

Да, тези столове определено са променили света, тъй като са олицетворение на модернизма, който обхваща не само цялата сграда, но и модерното обитаване на съвременния човек. А той и до днес продължава да се нуждае от комфорт в дома и работното си място, поднесен с непретенциозни форми от естествени материали, и обекти, които с естетиката си да ни напомнят кои искаме да бъдем.

Лудвиг Мис ван дер Рое


Стол „Барселона“, Лудвиг Мис ван дер Рое , 1929

Негова е сентенцията „Столът е много труден обект. Един небостъргач е далеч по-лесен. Затова Чипъндейл е толкова известен.“ (Тук става въпрос за Thomas Chippendale, прочут дизайнер на мебели от английски произход.) Като виден модернист, Мис ван дер Рое търси минималистичност и функционалност в своя стол „Барселона“, създаден за световното изложение през 1929г. в Барселона. Той е изключение от масово произвежданите столове за работническата класа, като дизайнът му е уникален по поръчка на Краля и Кралицата на Испания. С произведението си от естествена кожа и неръждаема стомана, той доказва, че утилитарен предмет от бита, какъвто е един стол, може да бъде превърнат в скулптура с естетическа стойност.

Франк Лойд Райт

607 Taliesin 1 , Франк Лойд Райт , 1986-1990

Известен с факта, че предпочита да проектира напълно един обект – от външния облик до обзавеждането. И го прави, при това доста успешно. През годините Райт създава много столове, някои от които са само на скици, но един от най-забележителните проектира за самия себе си през 1949г. в архитектурното си студио Taliesin West в Скотсдейл, Аризона, което днес е седалище на фондацията „Франк Лойд Райт“.

607 Taliesin 1 е името на стола, който се отличава с характерния за японското изкуство мотив оригами, тъй като представлява нагъната структура от цяло парче шпертплат. Множеството чупки осигуряват устойчивостта и комфорта на стола  и същевременно дават модерната му визия. Репродукции продължават да се правят и до днес, като производството е индустриализирано, а интересът не спира да расте.

Заха Хадид


Liquid Glacial , Zaha Hadid Architects , 2015

Плод на модернистичните дизайнерски търсения на екипа на Zaha Hadid Architects е столът Liquid Glacial, чиято геометрия наподобява замръзнала във времето течност, с леко загатване на последните и движения. За да се пресъздаде дълбочината на леда и да се постигне удивителната игра със светлината, която отличава този стол от конвенционалното, изборът на материал се оказва решаващ. Екипът се спира на полимерен акрил, който се полира ръчно до блясък. Разбира се, удобството при сядане върху това произведение на изкуството е осигурено с поредица тестове на ергономичността. Цялата колекция от маси, столове и футуристични съдове Liquid Glacial придава изискан привкус и буди възхищение (като типични творения на Заха Хадид) на биеналето във Венеция през 2012г.

Льо Корбюзие

Chaise Lounge LC4 , Le Corbusier , 1928

Според пионера на европейския модернизъм, Льо Крбюзие, формата и функцията трябва да са в хармония и да удовлетворяват човека и неговите специфични изисквания за удобство. При стола Chaise Lounge, наречен от съвременната критика „машина за почивка“, това е постигнато, като геометричната чистота работи за ергономичността, а тя – за комфорта и здравината, които този стол безспорно притежава. Целият замисъл се корени в осигуряването на оптимална среда за почивка, съобразена с швейцарска точност с човешкия мащаб. Проектирането (1928-1930г.) е съвместна работа с Charlotte Perriand и Pierre Jeanneret и изцяло се уповава на човешките пропорции.

Марсел Брюер


Wassily , Марсел Брюер , 1925

Още един представител на школата Баухаус от унгарски произход, създател на световноизвестния стол Wassily (1925г.), по името на руския художник експресионист Василий Кандински. Всъщност, столът не е бил проектиран специално за Кандински – той се възхищава на завършения му дизайн и в последствие получава копие, а името си придобива десетилетия по-късно, когато италианският производител Gavina проучва произхода на стола. Революционното тук е, че Брюер успява да осъществи стремежа на Баухаус движението да съчетае изкуство и индустрия. С използването на огънати стоманени тръби, идеята за които получава взирайки се в рамката на колелото си,  той завинаги променя облика на съвременния интериорен дизайн, като му придава индустриален и минималистичен вид.

Арне Якобсен


The Egg chair , Арне Якобсен, 1958

Създаден специално за лобито на хотел „Роял“ в Копенхаген, Яйцето (The Egg chair) e върхът на стремежа на Якобсен да създаде цялостен интегриран дизайн в сградата. Плавните извивки на стола са резултат от иновативния му подход на скулптор – първоначално извайва формата от глина в собствения си гараж, а после изработва здраво вътрешно ядро от пяна и добавя външната тапицерия. Специфичната му форма осигурява известно чувство за уединение в иначе оживените обществени места – хотелски лобита, ресторанти, летища. Произведенията на Якобсен отразяват неговата индивидуалност на модернист с педантично отношение към детайла, перфекционизъм и нескрито предпочитание към черно и бяло. А резултатът са мебели с едновременно историческо, съвременно и футуристично звучене. Прилагането на меки природни форми във вътрешния дизайн е революционно за времето си и основополагащо за бъдещото развитие на тази концепция.

Алвар Аалто



Paimio chair , Алвар Аалто , 1934

Финландски архитект, допринесъл много за утвърждаването на скандинавския модернизъм на световната сцена. Следвайки познатата практика елементи на обзавеждането да  бъдат проектирани специално за дадена сграда, Аалто създава най-отличаващия го стол Paimio chair за Финландския санаториум. За разлика от дизайнерите на Баухаус, привърженици на металните рамки, Аалто държи да дървото като материал, който осигурява уют и комфорт. Рамката на стола се състои от два огънати крака от бреза, а седалката и облегалката са от цял лист шпертплат, огънат в зоната на главата и коленете, за да създаде ефекта на възглавница. Така столът е достатъчно лек, за да бъде местен от пациентите и достатъчно удобен, за да подпомага рехабилитацията им. Аалто е пионер и в друго отношение: използването на материала шпертплат го популяризира и  повлиява работата на Марсел Брюер, Арне Якобсен и Чарлс Иймс. Също така той измисля и L-образния крак, който позволява директен монтаж към стола.

Валтер Гропиус

Създаден за голямата изложба на Баухаус през 1923г., фотьойлът F51 e част от представата на Гропиус за идеалния кабинет, включващ работна и приемна част. Следвайки дизайнерския архетип на модернистичното движение, предпочитащ квадратните форми, столът изглежда като куб, в който може да се сяда. За формата на подлакътниците се счита, че следва мотива за меандъра, който е повтарящ се елемент в целия директорски офис, проектиран от Гропиус. Въпреки солидността на дървената рамка, столът има почти „плаваща“ визия, заради това, че облегалката не достига земята.

к.арх. Райя Маринова